Pionýrské městečko

Budovy v Pionýrském městečku Co znak znázorňuje Provoz tábora v Pionýrském městečku byl zahájen v roce 1952, po sovětském vzoru. Tábor měl svojí dětskou samosprávu a měl vychovávat děti k životu v komunistické společnosti. Městečko mělo také svojí vlastní železnici s asi kilometrovým okruhem, obsluhovaným z budovy "nádraží" svazáky z depa - Karlovy Vary. Koncem 70. let začala železnice chátrat, až přestala sloužit úplně. Původní parní lokomotiva se dvěma vagóny je uložena v Muzeu průmyslových železnic v Mladějově na Moravě. Počátkem 90. let se uvažovalo o její renovaci, z čehož ale nakonec sešlo. Koleje však v areálu stále jsou.
Tábor v současnosti využívá k rekreaci Ředitelství pošt.

17. 11. 2005 jsem do areálu se svým synem tajně vnikl (na vratech je cedule se zákazem vstupu) a vydali jsme se po stopách pionýrské železnice. Po podzimním ústupu vegetace vystupují kolem zarostlého úzkorozchodného okruhu návěstidla, k vidění jsou i výhybky a bývalá budova nádraží, která je přestavěná na rekreační objekt.
Snažili jsme se však najít něco víc. Pořád jsem si říkal, že v areálu musel zbýt alespoň vagón, nebo dieselová mašinka, která zde jezdila, podle pamětníků v 70. letech.
Obešli jsme celou trať a nic.
Až když jsme tajně vycházeli ven, všiml jsem si budovy, připomínající malé depo. Zamířili jsme k ní, nakoukli skrz rozbité okno a konečně našli to, co jsme hledali. Malá mašinka, připomínající traktor, je v zuboženém stavu a pravděpodobně už jen čeká, až si na ní někdo vzpomene a odveze jí do sběru.
Depo v Pionýrském, kde se skrývá lokomotiva (listopad 2005) Rezavé návěstidlo v Pionýrském (listopad 2005) Lokomotiva - rezavý svědek z dob pionýrské železnice (listopad 2005) Původní párovka z pionýrské železnice
GPS : N 50° 11.660´ E 12° 48.429´
( Elipsoid: WGS 84, formát souřadnic: hddd°mm.mmm´ )
Související odkazy:
TRASA Č. 1 "Na "Svatošky" a zpět trochu jinak"
Dávejte si pozor, aby vás na Svatoškách nepřejelo auto !
Poslední aktualizace: