Trasa č. 4
"Velký Krudumský okruh"

Co znak znázorňuje
Trasa: Sokolov (ČD) - Michal - 4 km, Hrušková - 8 km, Kostel sv. Mikuláše - 10 km, Třídomí myslivna - 11 km, Milíře - 14 km, Krudum (rozhledna) - 15 km, Milíře - 16 km, odbočka po zelené - 19 km, Komáří rybníky - 21 km, věznice - 24 km, Horní Slavkov (koupaliště) - 27 km, Třídomí (rybník) - 29 km, Nadlesí - 31 km, Dvory - 33 km, Staré Sedlo (kostel) - 36 km, Staré Sedlo (houpací most) - 37 km, Královské Poříčí (potraviny) - 39 km, Sokolov (ČD) - 42 km.
Terén: 55 % asfalt, zbytek lesní, nebo šotolinové cesty.
Kolo: MTB
Možnost občerstvení: Sokolov - kdekoliv, Hrušková (sportovní centrum), Horní Slavkov "U pulečka", Staré Sedlo "U kaštanu", Královské Poříčí (potraviny).
Poslední prošlápnutí: 21. 5. 2009
Popis trasy: Trasa nás z průmyslového Sokolova vyvede do neporušené přírody Slavkovského lesa. Je středně náročná s počátečním stoupáním 400 výškových metrů a kromě lesního úseku před Komářími rybníky vede převážně po slušných cestách. Tahle nejdelší krudumská varianta je popsána jako cyklotrasa, ale je samozřejmě možno si ji projít i pěšky s tím, že jsou zde popsány zkracovací alternativy.
Projetí celého okruhu turistickým tempem trvá přibližně 3 hodiny čistého času.
Náročnost: 2 - Trasa má sice poměrně slušný výškový profil, ale měl by ji v pohodě zvládnout každý cykloturista, který nesedí na kole pouze jednou za rok.

Trasa začíná v Sokolově u nádraží ČD (410 metrů nad mořem), odkud nás provede městem žlutá turistická značka (též cyklostezka 2017). Ti, kdož se chtějí cyklotrasy striktně držet musejí pozorně sledovat značky a symbol kola nakreslený na chodníku.
Zpočátku se cesta proplétá Sokolovem trochu kostrbatě po frekventované části, ale po přejetí silnice u zámku začíná kopírovat Lobezský potok, nejprve přes Husovy sady, za hřištěm Baníku již klidnější částí kolem zahrádek, přes areál zdraví.
Za areálem zdraví se přjíždí na druhou stranu potoka a podjíždí se hlavní silnice na Cheb.
Pěkná asfaltka vede až na koupaliště Michal, které obkrouží prakticky do třičtvrtě a přivede nás k silnici na Hruškovou, po které stoupáme skrz starobylou ves, kde je možnost občerstvení v novém sportovním centru. Silnice za posledním domem přechází v šotolinovou cestu, která stoupá stále dál až se po pravé straně objeví pomník přísahy a vlevo kostel svatého Mikuláše. Po prohlídce ještě zůstaneme provázeni žlutou turistickou značkou (též cyklostezkou 2017) až na Třídomí, odkud nám již bude dělat průvodce zelená.
Na rozcestí turistických cest nás také opustí cyklostezka 2017, která vede k rybníku na Třídomí (možnost koupání) a dále do Horního Slavkova.
My ale začínáme stoupat po rozbité asfaltce na zaniklou obec Milíře. Po chvilce poměrně prudkého stoupání (1500 metrů) uhýbá zelená doprava, my se ale držíme asfaltky až do Milířů. kde se mění na odvalovou cestu, která nás dovede až na vrchol Krudumu, kde stojí rozhledna. Na začátku lesa je závora, od které nám zbývá nastoupat posledních 70 výškových metrů. Tři sta metrů pod vrcholem je odbočka doleva, po které bychom dojeli k Francouzskému kameni, který se nachází na druhém vrcholu hory Krudum.
Když se dostatečně pokocháme kruhovým rozhledem z nové rozhledny, vydáme se stejnou cestou zpět do Milířů, kde se můžeme občersvit znamenitou vodou ze studánky, která se nachází naproti turistickému rozcestníku přes cestu (většinou tam bývá i hrneček).
Až k levotočivé zatáčce pokračujeme stejnou cestou, kterou jsme přijeli nahoru, nevydáváme se ale doleva směrem k osamělé chatě, ale jedeme rovně po neznačené lesní cestě. napravo od nás je les. Některé úseky jsou vysypány makadamem. Po kilometru od cedule Milíře, když začne cesta mírně klesat, hledáme odbočku doleva do lesa, po které budeme pokračovat směrem ke Komářím rybníkům. Alternativou pro ty, kteří nechtějí použít tuto lesní zkratku je pokračovat po cestě pořád rovně, až na zelenou turistickou značku, na níž je třeba zahnout doleva.
Lesní zkratka měří asi 1,2 km a převážně klesá prakticky až ke svému vyústění na žlutou turistickou značku u horního Komářího rybníka. Po žluté sjedeme ke spodnímu Novému rybníku, kde máme možnost vykoupat se a dál do kopečka k lesu, kde z ní sjedeme na ypsilonce doleva na lesní neznačenou cestu.